Trochę kultury, czyli plakat meksykański na polskiej ulicy
Culture, please!, or the Mexican poster in a Polish street
Podkład muzyczny (Background music): Coldplay – „Viva La Vida”
Bardzo meksykański to wpis, bo i bardzo ciekawa ku temu okazja. W Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich w Warszawie zakwitły bowiem plakaty z tamtej, mojej ulubionej, części świata.
—
It’s a very Mexican post for the very Mexican occasion. In the Open Air Gallery in Łazienki Królewskie (Royal Park) in Warsaw you can see blossoms and flowers of posters from this, one of my favourites, part of the world.
Głównymi bohaterami wystawy są dwaj artyści: Germán Montalvo and Benito Cabañas. Ten ostatni był nawet na tyle miły, by podziękować mi za pokazanie jego pracy na Instagramie.
Więcej o autorach możecie przeczytać na poniższych tablicach (fotografie z wystawy, bo po co wyważać otwarte drzwi).
—
The main characters of the display are two artists: Germán Montalvo and Benito Cabañas; the latter has even thanked me for featuring his work on my Instagram which was very nice of him.
More about the authors you can read on the boards below (photographs from the exhibition, because there’s no sense to reinvent the wheel).
Na wystawie jest i akcent polski, czyli plakat z wystawy Henryka Tomaszewskiego, o którym cudownie pisał Marcin Wicha przy okazji rozważań nad polską szkołą plakatu w „Jak przestałem kochać design” (wydanej przez mój ulubiony Karakter): „Stawkę otwierał Henryk Tomaszewski. Onieśmielający besserwisser. (…) Tomaszewski miał glejt na nonszalancję. Pozwolenie na sarkazm. Licencję na humor. (…) Jedyny problem, że owszem, wskazywał nowe drogi, ale nikogo nie puszczał przodem. Maszerował prosto do celu, po czym wbijał tabliczkę z napisem <Już tu byłem>”.
W ogóle plakaty na tej wspaniałej meksykańskiej wystawie nawiązują to tu, to tam do tradycji znanych nam sprzed pół wieku.
I do tego te kolory! Można zadać pytanie, co wspólnego ma uliczna galeria meksykańskiego plakatu z projektowaniem wnętrz, o czym piszę najczęściej. Tak sobie myślę, że może być to inspiracja, by zamienić wszechobecne i bardzo popularne litery, napisy i sentencje (najczęściej czarne na białym tle) na coś przeciwnego. Na mocny, widoczny i soczysty poster w domu? Zrobić z niego taki mocny punkt, przyciągający uwagę? Kiedyś Wam pokażę, jak wymyśliłam to u siebie.
—
There is also a Polish part of the exhibition, namely a poster created for an exhibit of Henryk Tomaszewski’s works. Marcin Wicha (a Polish graphic designer and a writer) described the man in a very fine way while writing about the famous Polish School of Posters in his book „How I quitted loving design” (published my my favourite Karakter): “Henryk Tomaszewski led the pack. Intimidating, the besserwisser (…) Tomaszewski was allowed to be nonchalant, sarcastic; he had the licence to jest. (…) The only problem was that he, indeed, was a trailblazer but at the same time he didn’t let anybody go first. He headed straight for achiving his aim and then he placed a flag there saying <I was here>”.
Generally, the posters on this awesome Mexican display very often hark back to the graphic traditions born half a century ago.
And the colors! You can ask what does a street gallery of Mexican posters have in common with interior design which is the focal point of this blog. Well, I consider it an inspiration for replacing the ubiquitous and very popular typography, writings and sentences (mostly black on white)for something entirely different. Like for a bold, evident and saturated poster in your home, turning it into a strong point drawing all the attention. I hope someday I will show you how it looks in my apartment.
To tylko część ekspozycji; uwierzcie mi, to był wybór Zofii – zdecydować, które plakaty pokazać, a z których zrezygnować, bo przecież post nie może się ciągnąć na dziesiątki metrów, niczym rzeczona wystawa. Niestety, można ją oglądać do jutra, ale dobra wiadomość jest taka, że na FORelements zostanie na zawsze.
Ukłony (meksykańsko-plakatowe), Dagmara
—
It’s only a part of the entire exhibition. Believe me, it was a Sophie’s choice to decide which posters were to be featured and which were not for the blog entry cannot be as long as the original display. It’s a pity it closes tomorrow but the good news is that it stays on FORelements forever.
Best regards (like Mexico & posters), Dagmara
Zdjęcia / Pics: FORelements
Komentarzy 2
Komentarze są wyłączone.
Kolorowo – meksykowo 😉
Czyli wszystko tak, jak trzeba :)))