Mediolan / iSaloni: Trendy łazienkowe i nowości na Salone del Bagno
Milan / iSaloni: Bathroom trends and news from Salone del Bagno
Podkład muzyczny (Background music): Faster Pussycat – „Bathroom Wall”
iSaloni: Czym jest Salone del Bagno
Salone del Bagno, czyli wielką wystawę branży łazienkowej, po raz pierwszy zorganizowano w 2003 roku jako część Salone Internazionale del Mobile. Już trzy lata później wyodrębniono ją jako osobne wydarzenie w programie tej imprezy. To znamienne, ponieważ dowiodło, że łazienka stała się bardzo ważnym pomieszczeniem w domu. Traktowana dotychczas jedynie funkcjonalnie, zyskała na znaczeniu i zaczęła domagać się swoich praw jako bardzo często jedyne miejsce wypoczynku, regeneracji oraz chwili tylko dla siebie.
W tym roku na Salone del Bagno 243 wystawców pokazało ofertę na prawie 21 tysiącach metrów kwadratowych. Tematem przewodnim bez wątpienia były ekologia oraz zrównoważony rozwój. Oszczędzanie wody, energii (elektrycznej oraz własnej), bliskość przyrody oraz naturalne materiały i kolory kojące zmysły były obecne w sumie na każdej ekspozycji. Co ciekawe, w trend ten zaczyna się wpisywać elegancki industrializm z początku wieku XX, a nawet art déco, ale po kolei…
Najpierw – zapraszam na film, który nakręciłam w Mediolanie w ramach mojego cyklu „Akademia Dagmary” na YouTube. Następnie przejdziemy do szczegółów.
Trendy łazienkowe: Feniks pod prysznicem
Zaczniemy od premier. Wspomniałam wcześniej, że łazienka stała się odrębną, bardzo ważną strefą mieszkania, dającą relaks i wytchnienie, a te są najskuteczniejsze w przestrzeni zgodnej z upodobaniami oraz osobistymi preferencjami użytkownika. To bardzo mocny trend – personalizacja. Do tego stopnia, że producenci pozwalają na modyfikację swoich produktów, dając kilka, kilkanaście lub nieograniczoną liczbę możliwości indywidualnego przystosowywania obiektu.
AXOR pokazał w Mediolanie kolekcję zgodną z tą filozofią, proponując dość odważne rozwiązania. „MyEdition” to efekt współpracy ze studiem Phoenix Design, które znamy już z poprzednich projektów dla tej marki; widzieliśmy je między innymi w relacji z frankfurckich targów łazienkowych ISH (LINK – tutaj). „MyEdition” to prosty, geometryczny kształt wylewki, z szerokim, wymiennym panelem. Kolekcja ma dopiero trafić na rynek, a wraz z nią – propozycje wykończenia w materiałach tak szlachetnych jak marmur, drewno i skóra oraz metal (różne rodzaje), porcelana, szkło i tkanina.
Więcej zobaczycie na powyższym filmie.

Trendy łazienkowe: Styl w naturze
Megatrend – w dużym skrócie – to zjawisko, które stale kształtuje rynek ponadnarodowy przez długi czas, mierzony nawet w dekadach. Takim bez wątpienia jest natura i wszystko, co z nią związane lub z niej wynika. Tak więc jest to i sposób życia, i materiały wykorzystywane, by go realizować, aż po inspiracje czysto formalne, czyli kształty, wzory, faktury, etc.
W kontekście łazienek jest to wyjątkowo wdzięczny temat. W Mediolanie dominowały bowiem z natury wzięte:
- żywa zieleń,
- wszechobecny kamień, z marmurem na czele, na bardzo dużych powierzchniach,
- drewno na meblach i armaturach oraz ścianach,
- złoto, miedź, mosiądz i metale w matowej czerni,
- łagodne, punktowe oświetlenie, niczym słoneczne refleksy.
Na początek – również mediolańska premiera, ale sprzed dwóch lat, co dowodzi mocnej pozycji natury w designie, czyli WaterDream. AXOR przypomniał ją z okazji swoich 25-tych urodzin, obchodzonych podczas iSaloni.





I przykłady z tego roku:



Trendy łazienkowe: Miejskie zen
Łazienka to sanktuarium, gdzie przez chwilę można wsłuchać się w siebie i pomedytować. Trendem jest potraktowanie jej niczym domową wersję karesansui, czyli japońskiego kamiennego ogrodu, ale wzbogaconego o roślinność. Sednem są minimalizm, harmonia, spokój przestrzeni i kamienie jako materiał i jako kształty, szczególnie otoczaków.



Trendy łazienkowe: Organiczna elegancja
Organiczne kształty to nie tylko otoczaki, jak widzieliśmy przed chwilą, ale ogólne inspirowanie się przyrodą. Projektantem, który szczególnie umiłował sobie tę estetykę jest Ross Lovegrove. Jego filozofią jest DNA, czyli Design Nature Art (design, natura, sztuka). Sygnowane przez niego obiekty doskonale wpisują się w obecne trendy. Przykładem są pokazane w Mediolanie łazienki dla marki VitrA (nie mylić z producentem mebli vitra).


Trendy łazienkowe: Mała czarna w kąpieli
Czerń, szczególnie czerń matowa, nabiera rozpędu. Podobno ma królować w roku 2019 i już widać, że to prawda. Obecna jest wszędzie; na armaturach, umywalkach, wannach, sedesach (!), ścianach, meblach i dekoracjach.





Trendy łazienkowe: Wykute w kamieniu
Jak już wiemy, kamień jest wszędzie, ale nie tylko wersji japońskiego zen. Jego rysunek, gładkość, wielkie powierzchnie, malowniczość wnoszą do łazienki – no właśnie – kamienny spokój. Łączony ze złotem lub innymi metalami oraz drewnem jest ciepły, przyjazny, nie sprawia monumentalnego wrażenia, nie onieśmiela. Z drugiej strony jest niezwykle elegancki i daje wrażenie luksusu, a odrobina przyjemności każdemu się należy.
Daje też możliwość zaspokojenia kreatywności użytkownika, czego przykładem są projekty marki Antonio Lupi, w tym modułowa kolumna umywalkowa (całość – na zdjęciu powyżej) oraz kolumny do samodzielnego odłupywania kawałków, by nadać im pożądany kształt.




Trendy łazienkowe: Spójna całość
Coraz częściej pokazywane są monolity, czyli umywalki tworzące z blatem spójną całość. Zyskuje się dzięki temu większą powierzchnię użytkową i można wyeksponować rysunek materiału.



Trendy łazienkowe: Mieć miedź
Miedź, brąz i mosiądz trzymają się mocno, we wszystkich odmianach kolorystycznych. Dużo ich na armaturach oraz umywalkach. W ich barwach są też ściany udające metal oksydowany, czyli taki z efektem rdzy. Coraz częściej ponadto pojawia się stal.





Trendy łazienkowe: Rewolucja przemysłowa
Paradoksalnie, nawiązania industrialne wcale nie muszą stać w opozycji do ekologii w trendach. Inspiracją są wykonywane na przełomie wieków XIX i XX instalacje z mosiądzu, które działają z powodzeniem do dziś (że nie wspomnę na przykład o filtrach warszawskich). Nie wymagają wymiany, a jedynie konserwacji, co jest działaniem bardzo zrównoważonym i przyjaznym dla środowiska. Stąd też nie dziwi pojawienie się wzorów przypominających te z czasów rewolucji przemysłowej i później, hydrantowych zaworów, solidnych wylewek i głowic prysznicowych, widocznych spojeń.
Ciekawe rozwiązanie zaproponowała marka Vismaravetro, która pokazała kabiny prysznicowe zbrojone delikatną miedzianą siateczką.




Trendy łazienkowe: Dyskretny urok art déco
Skoro cofnęliśmy się stylistycznie w czasie oraz coraz śmielej fundujemy sobie domowe luksusy, nie powinna dziwić coraz częstsza obecność nawiązań do art déco. To przecież łączone ze sobą szlachetne materiały, harmonia, geometria, lekkość i efektowna, ale nie natarczywa, dekoracyjność. Stanowczo wyraźniej widać to we wnętrzach salonowych (co pokażę w kolejnej części relacji z iSaloni), ale i w łazienkach styl ten jest obecny.




Kończymy naszą wycieczkę po łazienkach; przed nami kolejne części raportu z Mediolanu – kuchnie i salony. Jeśli chcecie zobaczyć jeszcze więcej, nieustająco zapraszam też na YouTube, gdzie na kanale „Akademia Dagmary” pokazuję z bliska, co w trawie, a raczej w designie, piszczy.
Ukłony (łazienkowo-wystawowe), Dagmara
Zdjęcia / Pics: FORelements
MORE ON:
- YouTube – kanał „Akademia Dagmary” (kliknij w obrazek)
- Instagram – konto „dagmaraforelements” (kliknij w obrazek)
- Snapchat – konto „forelements.pl” (skanuj)
Komentarz 1
Komentarze są wyłączone.
Bardzo dsignerskie te wnętrza 🙂 Podobają mi się takie stylowe, eleganckie i nowoczesne łazienki, tylko wolałabym mieć w niej więcej światła, a większość tych jest zbyt ciemna