Hanower / Trendy na parkiecie, czyli targi Domotex
Hannover / Trends on the floor, i. e. what’s new at Domotex 2018
Podkład muzyczny (Background music): Paul Weller – „From The Floorboards Up”
Domotex: Podłoga to podstawa
Domotex to targi, które rozpoczynają serię corocznego polowania na nowości oraz innowacyjne rozwiązania we wnętrzach. Specyfika tej hanowerskiej imprezy polega na tym, że jest skoncentrowana na podłodze. To tu uwaga wszystkich skupia się na dywanach tkanych ręcznie i maszynowo, orientalnych kobiercach, parkietach, deskach, panelach, mozaikach i wszelkiego rodzaju innych nawierzchniach oraz najnowszych technologiach.
Pokazane trendy, choć dotyczą konkretnego rynku, są zgodne z tymi, które dominują w innych sektorach urządzania i wyposażenia wnętrz. 1615 wystawców i 45000 związanych z branżą zwiedzających z ponad 100 krajów na 106 tysiącach metrów kwadratowych ustala, co będzie dominować w ciągu kolejnych sezonów. Dodam, że w tym roku padł rekord pod względem liczby prezentujących ofertę marek oraz wykupionej powierzchni wystawienniczej.
Było naprawdę ciekawie, co można zobaczyć na poniższym filmie z mojego YouTube’owego cyklu „Akademia Dagmary„. Potem zapraszam do przeczytania tekstu, który uzupełnia to, co za chwilę obejrzymy.
Domotex: Którędy chodzą trendy
Przewidywanie przyszłości podłóg to nie tylko rynkowe prognozy na następny sezon lub rok. Podczas targów Domotex pokazano wystawę skoncentrowaną na tym właśnie zagadnieniu, ale odpowiedzi szukano znacznie głębiej i dalej niż nadchodzące dwanaście miesięcy. Składała się z dwóch części: przekroju trendów wnętrzarskich z ostatnich siedmiu dekad oraz ekspozycji skomponowanej z prób wymyślenia podłogi / podłoża na nowo w ramach programu badawczego floorCODES. To platforma dla architektów, projektantów oraz przemysłu podłogowego, by wspólnie stworzyli wizję tego, po czym będą stąpać przyszłe pokolenia. Kluczowe pytania to: Jak będą żyć ludzie w przyszłości? Jakich rodzajów podłoża będą używać i jakie będą jego funkcje? I które z nich będą najistotniejsze dla przyszłego projektowania wnętrz?
Badaniom patronuje między innymi Instytut Międzynarodowej Analizy Trendów (Institute of International Trendscouting / IIT) Uniwersytetu Sztuk i Nauk Stosowanych (HAWK) w Hildesheim.
Domotex: Gruntowne zmiany
I ten właśnie instytut przygotował wspomniany przekrój trendów, obejmujący style, materiały, kolory oraz nastroje społeczne. Wyodrębniono palety barw charakterystyczne dla konkretnej dekady. Pokazano, jak urządzano poszczególne części domu. Kierowano się pytaniami, które stanowią trzon programu floorCODES. Eksperci przeanalizowali ponad 40 tysięcy fotografii pod kątem architektury, projektowania wnętrz i designu. Wyodrębnili cykle kolorystyczne i materiałowe. Zestawione trendy i zmiany pokazywały ewolucję gustów, potrzeb; ewolucję techniczną, polityczną, gospodarczą – takie czynniki bowiem też były brane pod uwagę. Gruntowne zmiany.
Każdą dekadę nazwano zgodnie z dominującymi ją zjawiskami. Obecne dziesięciolecie to bez wątpienia czas inteligentych domów oraz łączenia wysokich technologii z powrotem do natury. Rok 2018 zaś uznano rokiem indywidualności i personalizacji; to internet rzeczy, to modułowość, to aplikacje sterujące coraz większą liczbą sprzętów i zapamiętujące osobiste ustawienia domowników, by spersonalizować ich przestrzeń, ułatwiając codzienne funkcjonowanie. „Podłoga przyszłości to konstrukcja i nawierzchnia jednocześnie” – głosi jedna z prognoz. Kolejne wieszczą: „Podłoga podłączona do sieci”, „Podłoga jako system przechowujący dane i reaktywny element układu”, „Design i natura”, „Inteligentna i ekologiczna technologia”, „Wielofunkcyjność”, etc.










Domotex: Unique Youniverse
Hasło przewodnie tegorocznych targów Domotex brzmiało: Unique Youniverse, czyli WyjąTYkowy Wszechświat, lub TYlko Twój Wszechświat. To podkreślenie, jak ważna obecnie jest indywidualizacja produktów i usług, co przed chwilą widzieliśmy na powyższej wystawie. Producenci, nawet ci wielcy i masowi, starają się spełnić rosnące wymaganie konsumenta, by ten mógł przystosować projekt do swoich potrzeb. Co więcej, odbiorca w przyszłości ma mieć spory udział w projektowaniu i powstawaniu produktu. Indywidualne doświadczenie użytkownika to zdecydowanie najsilniejszy kierunek na rynku, coraz łatwiejsze do zrealizowania dzięki kolejnym nowym technologiom i badaniom takim jak floorCODES.
Ale jak to się przekłada na ofertę rynkową?
Domotex: Trendy na parkiecie
Trendy podłogowe są odzwierciedleniem tego, co dzieje się w urządzaniu wnętrz oraz w ujęciu ogólnym tego, jakie zmiany zachodzą w potrzebach użytkownika i jak na nie odpowiadają producenci. Mega trendem jest rynek użytkownika oraz powrót do starych technik w połączeniu z nowymi technologiami, co oznacza, że podłogi powinny być:
- wykonane z materiałów naturalnych, których pochodzenie jest widoczne dzięki wyraźnym rysunkowi i fakturze drewna / kamienia, etc;
- miały bardzo staranne wykończenie, najlepiej ręczne albo takie sugerujące (wiele było rozwiązań w stylu pałacowym, w tym – kasetonów i wyrafinowanych układów elementów);
- modułowe, czyli dające użytkownikowi możliwość samodzielnego dobrania materiału, wielkości i kształtu poszczególnych elementów, ułożenia wzoru lub dopasowania do wybranej powierzchni;
- graficzne, czyli bez oporów i z fantazją łączyły wzory, kolory i faktury, by podłoga była wyrazista;
- odważne kolorystycznie, czyli albo w nietypowych kolorach albo monochromatyczne (coraz powszechniejsze są czarne!), lecz wówczas z bardzo wyraźną fakturą.
A teraz dość słów, przejdźmy do galerii i zobaczmy, jak te wytyczne mają się do realizacji!

*

*










Domotex: Nalot dywanowy
Jeśli podłoga, to i dywan. Stąd, podczas targów Domotex pokazano laureatów konkursu Carpet Design Awards 2018. Międzynarodowe jury wybrało najlepszych w ośmiu kategoriach, a ja spośród nich te projekty, które spodobały mi się najbardziej.
I co tu dużo mówić, także i tu wyraźnie widać, w jakim kierunki idzie rynek „przygruntowy” – rękodzieło, tradycyjne techniki w wersji współczesnej, najlepsza jakość, art déco, nawiązania etniczne, cytaty z natury, odważne wzory, wyraźne faktury, geometria, grafika, czerń.












Domotex: Sztuka podłogowa
Podłoga jest także inspiracją dla instalacji artystycznych. Największe wrażenie robił kubik „Endless Uniqueness”, po wejściu do którego widz mógł przekręcać wmontowane w ściany kolorowe elementy, by zmieniać rzeczywistość odbijaną po wielokroć przez rozmieszczone dookoła lustra. To była jak podróż bez granic; jak wejście do wewnętrz kalejdoskopu. Niesłychane doświadczenie, pokazujące jak kolory i ich układ wpływają na psychikę i odbiór otoczenia.
Z kolei marka Stefany zafundowała widzom Kingsajz, czyli spacer wśród mocno przeskalowanych włókien dywanu „Zoom-In”. Smukłe, kolorowe słupki wyznaczały labirynt, w zakamarkach którego – jak skarby – ukryte były projekty… ubrań. Krótko mówiąc, zwiedzający mogli dosłownie wejść i zaplątać się w świat tkanin. Bardzo pomysłowe.
Więcej zobaczycie na filmie otwierającym ten post.



Targi Domotex to ciekawe wydarzenie, właśnie dlatego, że koncentruje się na bardzo szczególnym fragmencie domu lub mieszkania – na jego podłodze. Z reguły w kontekście trendów największy nacisk kładzie się na meble i elementy wyposażenia wnętrz, podłogę traktując w sumie drugorzędnie. Domotex pokazał, że niesłusznie; że wspaniałe możliwości leżą dosłownie pod stopami. Wystarczy spojrzeć w dół i rozpocząć pracę u podstaw.
Ukłony (modularno-podłogowe), Dagmara
Zdjęcia / Pics: FORelements (z dużą pomocą Lareco, gdy straciłam większość zdjęć)
MORE ON:
- YouTube – kanał „Akademia Dagmary” (kliknij w obrazek)
- Instagram – konto „dagmaraforelements” (kliknij w obrazek)
- Snapchat – konto „forelements.pl” (skanuj)