Bruksela / BRAFA, czyli design i sztuka pod lupą kolekcjonerów

Brussels / BRAFA fair , or design and art targeted by collectors

Podkład muzyczny (Background music): Joan Baez – „Diamonds and Rust”

BRAFA: Poszukiwacze zaginionej arki

BRAFA to kurtyna w górę, wystrzał pistoletu startowego na początek sezonu polowań na skarby. Do Brukseli przybywa wówczas kilkadziesiąt tysięcy kolekcjonerów, kuratorów muzealnych, antykwariuszy, przedstawicieli domów aukcyjnych, milionerów i wszystkich tych, którzy łowią – portfelem lub łakomym wzrokiem – kolejne cenności z zakresu szeroko pojętej sztuki i tej rozumianej klasycznie, i tej wzorniczej. Wybrałam się tam więc i ja.

132 wystawców z kilkunastu krajów pokazywało to, czego z zapałem godnym poszukiwań zaginionej arki wyglądają eksperci z takich dziedzin jak: design, malarstwo, grafika, rysunek, ikony, rzeźba, sztuka współczesna, prekolumbijska, azjatycka i plemienna, antyki, archeologia, szkło, srebra, porcelana i ceramika, tkaniny i dywany, książki, numizmatyka, komiksy, i tak dalej, i tak dalej…

BRAFA to pierwsze targi w sezonie kolekcjonerskim. Jego ukoronowaniem jest TEFAF, czyli prawdziwe i największe święto kolekcjonerów, z którego relację mogliście w ubiegłym roku czytać na FORelements (LINK – tutaj), a które dwukrotnie odwiedziłam i w tym roku – w Maastricht oraz w Nowym Jorku, ale o tym potem.

BRAFA: Podwójny seans filmowy

Teraz zapraszam Was na dwa filmy, które nakręciłam w Brukseli podczas BRAFA. Te targi to uczta dla wszystkich kochających design, historię sztuki oraz szukających inspiracji. Style przecież powracają, a starzy mistrzowie i ich dzieła do dziś dają niezłą lekcję współczesnym projektantom i artystom, nieustannie zachwycając mimo upływu dekad i wieków.

Zapraszam na podwójny seans filmowy w ramach mojego cyklu na YouTube – „Akademia Dagmary” (więcej informacji znajdziecie w zakładce na pasku menu na górze strony). Obejrzyjcie, cieszcie się, subskrybujcie!

BRAFA design sztuka antyki forelements blog

BRAFA design sztuka antyki forelements blog

 

 

BRAFA: Efemeryczne muzeum, ulotna galeria

Brukselska impreza to nie tylko okazja, by uzupełnić zbiory prywatne lub muzealne albo by kupić sobie Picassa do salonu. To także wielkie, lecz efemeryczne muzeum; okazja, by w jednym miejscu zobaczyć to, co z reguły jest rozsiane po świecie i galeriach na różnych kontynentach.

Można się też przejechać Porsche (zgadnijcie, czy z tego skorzystałam…), które było partnerem BRAFA, więc goście byli wożeni na lotnisko i dworzec, i z powrotem. Na samych targach zaś pokazano pierwszy model wyprodukowany pod tą marką, czyli Porsche 356. Ciekawe, że jego poprzednikiem był Garbus, zaprojektowany przez Ferdynanda Porsche dla Volkswagena, ale to już inna historia. Wrócimy do niej, lecz nie dziś.

Teraz zobaczmy migawki z brukselskiej imprezy w postindustrialnym kompleksie Tour & Taxis, w sercu belgijskiej stolicy.

 

1 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Partner BRAFA – Porsche – użyczył samochodów do wożenia gości między targami a lotniskiem i dworcem kolejowym

*

2 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Porsche 356 – pierwszy model tej marki, produkowany w latach 1948-1965

*

3 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Postindustrialne wnętrze kompleksu Tour & Taxis, gdzie odbywają się targi BRAFA

*

 

BRAFA: Sztuka i złudzenie

Każdego roku, BRAFA wybiera gościa honorowego imprezy. Bohaterem 60-tych targów w Brukseli został artysta z odległej Argentyny. Julio Le Parc tworzy sztukę kinetyczną i op-art, a jego dzieła osiągają niebotyczne ceny. Podczas targów TEFAF na przykład widziałam sygnowany jego nazwiskiem obiekt za kilkadziesiąt tysięcy euro. Nic więcej na razie nie zdradzę, ponieważ zamierzam to pokazać we wpisie z Maastricht.

Julio Le Parc chyba tym razem zdał się na rozsądek, w przeciwieństwie do tego, co zrobił na początku lat 70-tych, gdy przyprawił o zawał organizatorów jego monograficznej wystawy Paryżu. Odwołał ją w ostatniej chwili, ponieważ rzut monetą wskazał, że ekspozycji nie będzie. Jak widać, BRAFA miała szczęście.

Na marginesie zaznaczę, że zauważyłam coraz więcej sztuki kinetycznej i op-artu na tego typu targach. Bardzo wiele jest instalacji oraz obrazów Alexandra Caldera, widoczny jest też Victor Vasarely, przez niektórych uważany za niekwestionowanego prekursora sztuki malarskich złudzeń optycznych. BRAFA nie pozostała w tyle, prezentując tych artystów oraz inne wielkie nazwiska sztuki współczesnej, także te z polskim akcentem, czyli Romana Opałkę i Henryka Stażewskiego.

 

4 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Argentyński artysta Julio Le Parc był gościem honorowym BRAFA 2017

*

5 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Jedno z dzieł Julio Le Parca na stronie głównej targów BRAFA

*

6 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
„Surface couleur” (Julio Le Parc / 1970-2012) – w centralnym miejscu targów BRAFA

*

30 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Metalowe maski „Moon Mask”, „Red Smiling Mask” i „Blue Mask with Orange Nose” (Alexander Calder / ok. 1949)

*

28 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Po lewej: „Vega MC” (Victor Vasarely / 1969) — Po prawej: „Volume” (Dadamaino / 1958)

*

31 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
„Nana” (Niki de Saint Phalle / 1995)

*

32 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
„1965/1-nieskończoności. Detal 1624650-1627998” (Roman Opałka / 1965)

*

27 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Centralnie: „Tête-bouteille” (Jean [Hans] Arp / 1956) — Po lewej: „Hanging spiral” (Alexander Calder / 1969)
*

 

BRAFA: Historia kołem się toczy

Podczas targów BRAFA kołem toczy się nie tylko historia samochodów Porsche, ale też i historia designu oraz sztuki. Wnętrza i meble z lat 40-tych, 50-tych, 60-tych lub 70-tych nie zestarzały się przez lata i jeszcze długo nie zestarzeją. Inspirujące są obiekty stricte antykwaryczne, z ubiegłych wieków i epok. Brukselskie targi są więc też interesujące dla tych, którzy, tak się złożyło, nie mają miliona w portfelu, ale za to mają oczy szeroko otwarte na płynące zewsząd pomysły do wykorzystania w mniejszym lub większym stopniu.

Co jeszcze? A proszę… Oto obrazy holenderskich mistrzów z kanonu historii sztuki, artefakty z Egiptu, Mezopotamii, Afryki i Ameryki prekolumbijskiej, europejski gotyk i barokowe putta… Chodźcie, zobaczcie, chłońcie!

 

7 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Meble z lat 40-tych pokazane przez jedną z paryskich galerii

*

8 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Komplet biurko, szafka i krzesło „Yang Yin” (proj. Gabriella Crespi / 1979)

*

9 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Krzesło „Utö” (proj. Axel Einar Hjorth / lata 30te)

*

10 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Krzesło „Lyre” (proj. Piero Fornasetti / 1951)

*

11 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Po lewej: Kamienny idol (Wzgórza Golan / 4 tys. p.n.e.) — Po prawej: Fotel „Utrecht” (proj. Gerrit Rietveld / 1935)

*

12 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Fotele „Clam” (proj. Philip Arctander / lata 40-te)

*

18 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

13 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

14 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

16 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

33a BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

19 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
„Zimowy pejzaż z łyżwiarzami i pułapką na ptaki” (Pieter Brueghel Mł. / 1565 – kopia obrazu Pietera Brueghela Starszego)

*

22 BRAFA design sztuka antyki forelements blog
Po lewej: Gotycki tryptyk — Po prawej: Barokowe putta

*

23 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

25 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

26 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

 

BRAFA: Diamenty są wieczne

Jedno słowo: Biżuteria. Biżuteria i jej historia. Historia piękna i precyzji. To cenności największych domów jubilerskich oraz artystów, w tym secesyjnych, jak Alfons Mucha lub Rene Lalique.

Udało mi się przymierzyć bransoletkę Cartiera, dzięki czemu natychmiast zrozumiałam i zgodziłam się z dwoma twierdzeniami: Tak, diamenty są wieczne i tak, są najlepszym przyjacielem kobiety.

 

35 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

Chaine de Corsage (proj. Georges Fouquet i Alfons Mucha / ok. 1900)

*

37 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

38 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

39 BRAFA design sztuka antyki forelements blog

*

 

Stanisław Jerzy Lec pisał, że historia uczy nas, jak ją fałszować. W tym wypadku nie ma mowy o fałszerstwie, a o twórczym przyswojeniu, łączeniu starego z nowym, mieszaniu stylów; zrozumieniu, jak jedno wynika z drugiego. To fascynujące, prawda?

Ukłony (jak design i sztuka), Dagmara

PS: Obejrzyjcie filmy! Nie zmieściłam we wpisie wszystkich tych cudowności.

 


Best regards (like art & design), Dagmara

 

rei kawakubo comme des garcons art of the in between forelements blog

Zdjęcia / Pics: FORelements

MORE ON:

  • YouTube – kanał „Akademia Dagmary” (kliknij w obrazek)

rei kawakubo comme des garcons art of the in between forelements blog

  • Instagram – konto „dagmaraforelements” (kliknij w obrazek)

rei kawakubo comme des garcons art of the in between forelements blog

  • Snapchat – konto „forelements.pl” (skanuj)

rei kawakubo comme des garcons art of the in between forelements blog