Hannes Grebin łączy stare z nowym, czyli berlińskie rewolucje

Hannes Grebin blends vintage with new, or Berliner revolutions

Follow on Bloglovin

Podkład muzyczny (Background music): Beirut – „Prenzlauerberg”

Powoli wracamy z japońskochińskich podróży, ruszając w kierunku Starego Kontynentu. Opuszczając Daleki Wschód, przejedziemy przez ten Bliski, a drogę zakończymy w Berlinie. Tam właśnie pracuje Hannes Grebin – młody niemiecki designer, który bardzo umiejętnie łączy stare z nowym, mieszając przy tym tradycje i kultury, cały czas z uśmiechem pod wąsem (jak sądzę), ponieważ jego projekty pełne są poczucia humoru.

Hannes Grebin żartuje na przykład z babcinych tradycji, gdzie obowiązkiem jest posiadanie kwiecistego fotela, podobnej kanapy, szydełkowej serwetki, komody z czeczotkopodobną okleiną, do tego nie zaszkodzi dywan-pers z pedetu i szklana lampa z wzorkiem. Znamy to, prawda?

Te kultowe przedmioty padły ofiarą rewolucji, metamorfozy, nie wiem jeszcze czego, ale wyszła z tego kolekcja bardzo nowoczesna, nawet futurystyczna i z babcią mająca niewiele wspólnego. Frędzle, serwety i kwieciste wzory zostały wchłonięte przez kosmiczne kształty. Coś dla astronautów, którzy nie chcą tęsknić za domem gdzieś tam, pod gwiazdami…

Oto Cozy Furniture Collection Hannesa Grebina:

And so we’re coming back from all the latest Japanese and Chinese voyages, heading for the Old Continent now. When leaving the Far East, we’re going to pass through the Middle to end the trip in Berlin. It is where Hannes Grebin works; a young German designer who is very fluent in blending old and new, traditions and cultures, and he’s still smiling implicitly (I guess) because his projects are really humorous and funny.

Hannes Grebin for example makes fun of the granma’s oldschool approach to interior design where musthaves are a chair with floral patterns, a similar couch, a crochet traycloth, a sideboard covered in a wood-like veneer, then feel free to add a faux Persian rug from a nearby market and a glass lamp with a printed decoration. You know what I mean, right?

All the cult objects have been revolutionarily changed, reshaped, and stuff like that, but the process resulted in a furniture collection very modern, even futuristic and far away from the granma’s taste. Fringes, trayclothes and floral patterns have been absorbed by cosmic shapes. It’s probably suitable for astronauts who don’t want to miss their homes, while they’re somewhere high in the sky, under the stars…

Here – the Cozy Furniture Collection by Hannes Grebin.

1 Cozy Furniture Collection hennes grebin german design new vintage

2 Cozy Furniture Collection hennes grebin german design new vintage

3 Cozy Furniture Collection hennes grebin german design new vintage

4 Cozy Furniture Collection hennes grebin german design new vintage

5 Cozy Furniture Collection hennes grebin german design new vintage

6 Cozy Furniture Collection hennes grebin german design new vintage

 

Bawić się stylem vintage można również bez kosmicznych inklinacji, jak zresztą widać na poniższych przykładach:

You can play with vintage also without any cosmic inclinations, as in the pictures below.
7 RE-VINTAGE - Redesigning Classic Products hennes grebin german design new vintage

Lampa Re-Vintage / Re-Vintage lamp

8 CUCKOOWATCH & CLOCK - Black Forest Digital hennes grebin german design new vintage

Zegarek Cuckoowatch & Clock / Cuckoowatch & Clock handwatch

9 BRUSSELS LACE — Ornamental Urinal Screen hennes grebin german design new vintage

Pisuar z sitkiem inspirowanym starą brukselską koronką / Brussels lace ornamental urinal screen

 

System regałowy Squares wygląda jak labirynt z lotu ptaka. To konstelacja kolorów i wnęk, geometryczny obraz w trójwymiarze.

The Squares bookshelves system looks like an aerial picture of a labirynth. It’s a constellation of colors and recesses, a geometrical painting in 3D.

10 SQUARES - shelf system hennes grebin german design new vintage

11 SQUARES - shelf system hennes grebin german design new vintage

 

Zabawa kolorami w szkle też jest tutaj przewrotna. Kolory niby są mocne,  a jednak nie są od razu widoczne. Co więcej, zostały ukryte w transparentnym szkle i w prostej formie. Ich obecność sugeruje gruba podstawa naczynia, rozsiewająca barwne światło.

Playing with colorful glass is contrary as well. Hues are supposed to be strong, however they’re not visible at first glance. Moreover, they are hiddden in transparent glass pieces and their simple forms. They can be traced in thick soles of vessels, shining through and spreading glints all around.

12 GlassWare - Table Ware hennes grebin german design new vintage

13 GlassWare - Table Ware hennes grebin german design new vintage

 

No właśnie… Dlaczego we wstępie wspomniałam o Bliskim Wschodzie? Ze względu na kolekcję The New Arabic, czyli zachodnią interpretację tradycyjnych arabskich wzorów; wzorów, nie kształtów. O to tu właśnie chodzi – całkiem znajome formy zyskały dekoracje misterne niczym islamska kaligrafia, mozaika na sklepieniach meczetów lub architektoniczna koronka; są tu kolory, ale są także złoto i biel. Są odwołania do tradycji, ale także tej nowoczesnej jak sportowe bolidy za petrodolary. To bardzo sprytnie wychwycone charakterystyczne cechy tamtej kultury.

All right… You probably wonder why I mentioned the Middle East in the beginning? Well, I meant the New Arabic furniture collection, or the Westen interpretation of traditional Arabic patterns; patterns, not shapes. This is what it’s all about – quite familiar forms got decorated in a very subtle way; delicate like the Islamic calligraphy, like a mosaic on a mosque’s ceiling, or like an architectural lace. There are colors here, including gold and white. There is a lot of elements related to the Arabic tradition, also the latest with petrodollar sport bolides. Characteristic attributes have been featured in the collection in a very smart way.

14 THE NEW ARABIC - A Design Language For The Middle East hennes grebin german design new vintage

15 THE NEW ARABIC - A Design Language For The Middle East hennes grebin german design new vintage

16 THE NEW ARABIC - A Design Language For The Middle East hennes grebin german design new vintage

17 THE NEW ARABIC - A Design Language For The Middle East hennes grebin german design new vintage

18 THE NEW ARABIC - A Design Language For The Middle East hennes grebin german design new vintage

19 THE NEW ARABIC - A Design Language For The Middle East hennes grebin german design new vintage

20 THE NEW ARABIC - A Design Language For The Middle East hennes grebin german design new vintage

 

Hannes Grebin okazał się dobrym towarzyszem w tej multikulturowej podróży przez nowe i stare, aż po Stary Kontynent właśnie. Teraz pozostaje nam tylko oglądanie pocztówek z tej wyprawy i czekanie na następną. A jeszcze wiele nas czeka.

Ukłony (staro-nowe), Dagmara

Hannes Grebin turned out to be a very good companion in this multicultural voyage through the new and old, straight to the Old Continent per se. What’s left for us is seeing postcards from the trip and waiting for another one. And there’s still a lot out there.

Best regards (like old & new), Dagmara

20 THE NEW ARABIC - A Design Language For The Middle East hennes grebin german design new vintage

 

 

Zdjęcia / Pics: Hannes Grebin Studio