A very personal choice of design, or my reflections after Lodz Design Festival 2016

Follow on Bloglovin

Podkład muzyczny (Background music): Alice In Chains – „Your Decision”

To bardzo osobisty wpis

Nie jest to ani raport mniejszości, czyli znany z mojego ulubionego Dicka wykaz przewidzianych zbrodni (w tym wypadku na designie), ani szczegółowe sprawozdanie z Łódź Design Festival. To zdecydowanie subiektywny wybór i obraz tego, co wyłowiłam spośród prawie 70 projektów wyróżnionych podczas jednego z najważniejszych plebiscytów w Polsce – nagród must have (a zgłoszono 500 propozycji!).

To projekty wzbudzające we mnie szczególnie ciepłe uczucia, ponieważ w ten czy inny sposób wiążą się z rzeczami, które mnie ukształtowały.

Ponadto, są zgodne z tym, co myślę o designie i o czym piszę z uporem maniaka. To pomysły bazujące na tym, co stanowi dla mnie kwintesencję kreatywnego spojrzenia na otoczenie, o czym równie często mówię podczas wykładów, także podczas Łódź Design Festival.

Źródło inspiracji jest wszędzie

Tak, pożywkę dla kreatywności czerpać można zewsząd. Zawsze i przearcyzawsze to powtarzam, a jako najlepsze do tego narzędzia podaję oczy szeroko otwarte oraz doskonały album impresji, czyli właściwie użyty Instagram. Innym sposobem jest twórcza (re-)interpretacja rzeczy znanych. Powtarzam: (re-)interpretacja, a nie ordynarne kopiowanie.

W moim przypadku źródłem inspiracji bez wątpliwości są wspomnienia z podróży oraz z dzieciństwa.

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

Już od prawie 500 lat wiemy, że takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie. Ergo: Design dla dzieci jest tak ważny! To zostaje z tyłu głowy na zawsze.

Pamiętam moją fascynację obrazkami Jana Marcina Szancera (nie sposób wymienić wszystkich dokonań, ale zacznijmy od „Akademii Pana Kleksa”), Andrzeja Strumiłły (szczególnie cykl Mieczysławy Buczkówny o Piotrusiu), Bohdana Butenki (pinxit!), Olgi Siemaszko (dzięki niej poznałam świat Tomcia Palucha i Alicji w Krainie Czarów), Teresy Wilbik (zilustrowała na przykład Danuty Wawiłow „Strasznie ważną rzecz”, jedną z moich najukochańszych książek), Józefa Wilkonia (niekiedy przypominające rysunki z Altamiry i Lascaux), Marka Iwańskiego (wspaniały „Cyrk Fantasmagoria”), Zbigniew Rychlicki (przenoszące w tajemniczy, miniony świat legend drzeworyty z „Klechd domowych”), i tak dalej, i tak dalej.

Dlatego tak bardzo zwracam uwagę na to, jak oprawione graficznie są książki dla dzieci. I tym wątkiem rozpoczniemy. Moim zdaniem, Polska naprawdę i niezmienne od dekad jest tu w światowej czołówce!

DZIECI

1) Książka „13 bajek z królestwa Lajlonii dla dużych i małych”/ tekst: Leszek Kołakowski / projekt graficzny i ilustracji Paweł Pawlak / Wydawnictwo Znak

lodz_design_festival_must_have_ksiazka_13_bajek_z_krolestwa_lajlonii_dla_duzych_i_malych_leszek_kolakowski_projekt_graficzny_ilustracje_pawel_pawlak_wydawnictwo_znak_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

2) Książka „Cuda Wianki. Polski folklor dla młodszych i starszych” / ilustracje: Marianna Oklejak / Wydawnictwo: Egmont Polska sp. z o.o.

Tutaj dodam tylko, że ilustracje w tej książce są miłe mojemu sercu ze względu na temat, czyli wzory i kolory folkloru. A te – jak wiemy – stanowią podstawę mej mniej lub bardziej marnej egzystencji (przykładowy link – TUTAJ).

2a-lodz_design_festival_must_have_dla_dzieci_ksiazka_cuda_wianki_polski_folklor_dla_mlodszych_i_starszych_ilustracje_marianna_oklejak_wydawnictwo_egmont_polska_polish_design_awards_forelements_blog

 

2b-lodz_design_festival_must_have_dla_dzieci_ksiazka_cuda_wianki_polski_folklor_dla_mlodszych_i_starszych_ilustracje_marianna_oklejak_wydawnictwo_egmont_polska_polish_design_awards_forelements_blog

 

2c-lodz_design_festival_must_have_dla_dzieci_ksiazka_cuda_wianki_polski_folklor_dla_mlodszych_i_starszych_ilustracje_marianna_oklejak_wydawnictwo_egmont_polska_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

3) Książka „Pszczoły”/ ilustracje: Piotr Socha / opracowanie tekstu: Wojciech Grajkowski / Wydawnictwo Dwie Siostry

3a-lodz_design_festival_must_have_dla_dzieci_ksiazka_pszczoly_ilustracje_piotr_socha_tekst_wojciech_grajkowski_wydawnictwo_dwie_siostry_design_for_children_polish_design_awards_forelements_blog

 

3b-lodz_design_festival_must_have_dla_dzieci_ksiazka_pszczoly_ilustracje_piotr_socha_tekst_wojciech_grajkowski_wydawnictwo_dwie_siostry_design_for_children_polish_design_awards_forelements_blog

 

3c-lodz_design_festival_must_have_dla_dzieci_ksiazka_pszczoly_ilustracje_piotr_socha_tekst_wojciech_grajkowski_wydawnictwo_dwie_siostry_design_for_children_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

4) NIEMAPA / projekt: Grupa Mamy (Joanna Studzińska i Małgosia Żmijska) oraz Studio Ładne Halo / producent: Grupa Mamy

NIEMAPA, zachęcająca dzieci do odkrywania i poznawania zakątków miasta, jest projektem zasługującym na komentarz z co najmniej dwóch względów.

Po pierwsze, à propos tropienia, od razu, ale to natychmiast przypomina mi się moje dzieciństwo i niezwykle staranne oraz konsekwentne – powiedzmy to wprost – grzebanie w rzeczach mojej cioci Basi, która miała osobną półkę na książki z czasów jej dorastania, a wśród nich cykl „Klub Siedmiu Przygód”. A to „Długi deszczowy tydzień”, a to „Ząb Napoleona” (wspaniałe ilustracje Julitty Karwowskiej-Wnuczak). Potem, oczywiście, montowałam i w szkole, i na podwórku kolejne grupy małoletnich detektywów.

Po drugie, takie odkrywanie na własną rękę na wieki wieków wpaja ciekawość i chęć dalszych eksploracji już w życiu dorosłym. U mnie na przykład zaowocowało to znalezieniem się w gronie laureatów konkursu „Otwarta Warszawa”, zorganizowanym przez stołeczny ratusz. Zadaniem było ułożenie – można powiedzieć – swojej niemapy, czyli bardzo osobistej trasy po bliskich sercu zakątkach Warszawy.

Jedną z nagród był spot, który możecie obejrzeć poniżej. Niestety, część wybranych przeze mnie miejsc się nie zmieściła (na przykład bardzo mało znane rzeźby plenerowe ukryte między blokami na Saskiej Kępie). Może więc i ja sporządzę swoją NIEMAPĘ, zainspirowaną tą ze znakiem must have?

 

NIEMAPA:

4a-lodz_design_festival_must_have_mapa_dla_dzieci_niemapa_projekt_grupa_mamy_joanna_studzinska_malgosia_zmijska_studio_ladne_halo_maps_for_children_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

4b-lodz_design_festival_must_have_mapa_dla_dzieci_niemapa_projekt_grupa_mamy_joanna_studzinska_malgosia_zmijska_studio_ladne_halo_maps_for_children_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

5) Kartki okolicznościowe Pieskot / projekt: Agata Królak / producent: Pieskot

Są w konwencji, którą bardzo lubię, mianowicie dziecięcych rysunków. Uważam, że to urocze, a bijąca z nich niewinność absolutnie roztapia serca.

Sama kiedyś też przygotowałam zestaw kartek świątecznych dla czytelników FORelements (link – TUTAJ). Dowiedziałam się potem, że trafiły nawet do Australii oraz jako dekoracja bożonarodzeniowa do pewnego przedszkola w okolicach Warszawy. Byłam szczęśliwa i wdzięczna za wszystkie te ilustracje, na których się wychowałam.

I tego samego życzę dzieciom, do rąk których trafią kartki Pieskot.

5a-lodz_design_festival_must_have_kartki_okolicznosciowe_pieskot_projekt_agata_krolak_design_dla_dzieci_polish_design_awards_forelements_blog

 

5b-lodz_design_festival_must_have_kartki_okolicznosciowe_pieskot_projekt_agata_krolak_design_dla_dzieci_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

6) Blokoshka. Architektoniczna Matrioszka / projekt: Zupagrafika / producent: Zupagrafika

Cudowny pomysł! Można powiedzieć, że to dosłowne odkrywanie architektury.

Co więcej, nawiązuje do najlepszych tradycji zabawek dla dzieci, czyli prostych form, z których dzięki wyobraźni powstają bardziej złożone kompozycje, na przykład mini osiedle.

Przykładem niech będą drewniane klocki z początku lat 30-tych, które widziałam w Bonn na wystawie o historii Bauhausu. Blokoshka idzie dalej, rozwijając idee klasyków – pokazuje radość odkrywania oraz to, jak jedno wynika z drugiego, jak w matrioszce właśnie.

Wspomniany klasyk, czyli „14 Kinderspielzeuggebäude” (proj. Theodor Artur Winde, przed 1933 r.) oraz…

6d lodz_design_festival_must_have_blokoshka_architektoniczna_matrioszka_projekt_zupagrafika_klocki_dla_dzieci_polish_design_awards_forelements_blog

 

…Blokoshka.

6a lodz_design_festival_must_have_blokoshka_architektoniczna_matrioszka_projekt_zupagrafika_klocki_dla_dzieci_polish_design_awards_forelements_blog

 

6b lodz_design_festival_must_have_blokoshka_architektoniczna_matrioszka_projekt_zupagrafika_klocki_dla_dzieci_polish_design_awards_forelements_blog

 

6c lodz_design_festival_must_have_blokoshka_architektoniczna_matrioszka_projekt_zupagrafika_klocki_dla_dzieci_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

INSPIRACJE ZE ŚWIATA DOOKOŁA

To bardzo ważny dla mnie temat. Czerpanie z tego, co rutynowo pomijane, choć widziane codziennie. Odkrywanie wszechobecnych niezwykłości (przykład – TUTAJ).

I tu płynnie przechodzimy do tego, o czym wspomniałam wcześniej, czyli do Instagrama. Właściwie użyty jest najlepszym narzędziem do szukania wzorów, faktur, kolorów. Nie wiem, czy projektanci pokazanych poniżej wyróżnionych produktów korzystali z tego medium, ale na pewno widzieli wyjątkowość rzeczywistości.

Tak więc, po kolei:

7) Stół two or three things / projekt: Danuta Włodarska / producent: Two Or Three Things

Inspiracja dla wzoru na blacie stolików: Kawa i pojawiająca się na niej pianka

7a-lodz_design_festival_must_have_stol_two_or_three_things_projekt_danuta_wlodarska_meble_furniture_table_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

7b-lodz_design_festival_must_have_stol_two_or_three_things_projekt_danuta_wlodarska_meble_furniture_table_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

TU: zdjęcia z Instagrama FORelements

 

 

 

8) Longstory Tkaniny / projekt: Longstory (Agnieszka Pasierska i Magda Paszewska) / producent: Longstory

Inspiracja dla wzoru tkaniny: materiały, z których jest zbudowany Dworzec Centralny w Warszawie.

8a-lodz_design_festival_must_have_longstory_tkaniny_projekt_agnieszka_pasierska_magda_paszewska_patterned_textiles_printed_fabrics_polish_design_awards_forelements_blog

 

8b-lodz_design_festival_must_have_longstory_tkaniny_projekt_agnieszka_pasierska_magda_paszewska_patterned_textiles_printed_fabrics_polish_design_awards_forelements_blog

 

TU: zdjęcia z Instagrama FORelements

 

 

 

9) KOLEKCJA POŚCIELI / projekt: ÅOOMI DESIGN STUDIO / producent: ÅOOMI DESIGN STUDIO

Inspiracja dla wzoru na pościeli: czystość formy, prostota linii

10b-lodz_design_festival_must_have_kolekcja_poscieli_projekt_aoomi_design_studio_home_ideas_bedroom_linen_polish_design_awards_forelements_blog

10a-lodz_design_festival_must_have_kolekcja_poscieli_projekt_aoomi_design_studio_home_ideas_bedroom_linen_polish_design_awards_forelements_blog

 

TU: zdjęcie z Instagrama FORelements

 

 

 

GOSIA HERBA

To osobna kategoria, bo i o osobę projektantki tu chodzi. Graficzka deklaruje, że szczególnie lubi ilustracje dla dzieci. To widać. Są wspaniałe i nawiązują do najlepszych polskich tradycji w tym zakresie.

W jej pracach dla odbiorców nieco starszych z kolei widzę najlepsze tradycje malarskie z pierwszej połowy ubiegłego wieku – od Pietrowa-Wodkina po Picassa – co nie dziwi, ponieważ Gosia Herba jest też historykiem sztuki.

1o) Poszetki „Puszcza” „Piłka nożna” „Olimpiada” / projekt: Gosia Herba / producent: Poszetka

11a-lodz_design_festival_must_have_poszetki_puszcza_pilka_nozna_olimpiada_projekt_gosia_herba_producent_poszetka_fashion_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

11) Plakat Blue Monstera / projekt: Gosia Herba / producent Gosia Herba

12a-lodz_design_festival_must_have_plakat_blue_monstera_projekt_gosia_herba_posters_graphic_design_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

CERAMIKA

No tak… Wybrałam projekty jakby z dwóch różnych biegunów estetycznych – jeden taki bardziej swojski, z Bolesławca, drugi – elegancki, a nawet nieco ekstrawagancki. A jednak łączy je to, co zawsze doceniam – nietypowe lub nietypowo zestawione wzory, kolory, faktury, choć też różnie interpretowane.

 

12) Kolekcja Ceramiki Renesans / projekt: Dorota Koziara / producent: FNK. Manufaktura Sp. J.Smoleński & Zwierz

„Renesans” bazuje na podobnej idei, jak projekt, który widziałam podczas tegorocznego Biennale Interieur w Kortrijk, gdzie dostał nagrodę główną na wystawie młodych projektantów „Interieur Awards”. Bardzo mnie cieszy, że oba te przykłady pięknej symbiozy ceramiki z grafiką zostały docenione. Rzeczy (nomen omen) idą w dobrym kierunku!

„Volumes, Patterns, Textures and Colors” (Dimitri Bähler / Szwajcaria):

13c-lodz_design_festival_must_have_kolekcja_ceramiki_renesans_projekt_dorota_koziara_producent_fnk_manufaktura_w_boleslawcu_smolenski_zwierz_tableware_home_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

„Renesans”:

13a-lodz_design_festival_must_have_kolekcja_ceramiki_renesans_projekt_dorota_koziara_producent_fnk_manufaktura_w_boleslawcu_smolenski_zwierz_tableware_home_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

13b-lodz_design_festival_must_have_kolekcja_ceramiki_renesans_projekt_dorota_koziara_producent_fnk_manufaktura_w_boleslawcu_smolenski_zwierz_tableware_home_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

13) Wazon OKO / kolekcja Jungle 2016 / projekt: Malwina Konopacka / producent: Malwina Konopacka

„Oko” to szalona wyprawa Picassa do dżungli Celnika Rousseau, pod bacznym spojrzeniem Fornasettiego.

14a-lodz_design_festival_must_have_wazon_oko_kolekcja_jungle_2016_projekt_malwina_konopacka_flower_vase_meble_furniture_stool_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

14b-lodz_design_festival_must_have_wazon_oko_kolekcja_jungle_2016_projekt_malwina_konopacka_flower_vase_meble_furniture_stool_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

MEBLE

14) Sofa Melisa / projekt: Tomasz Augustyniak / producent: NAP sp. z o.o.

Komunikat jest krótki: patrzę i myślę „spokój i relaks”. Czyli Melisa działa jak melisa i spełnia swoje zadanie. Ponadto, moim marzeniem od zawsze jest szezlong, a ten mi wygląda na wyjątkowo wygodny.

15a-lodz_design_festival_must_have_sofa_melisa_projekt_tomasz_augustyniak_producent_nap_meble_furniture_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

15b-lodz_design_festival_must_have_sofa_melisa_projekt_tomasz_augustyniak_producent_nap_meble_furniture_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

15) Taboret IMUGO / projekt: Rajmund Teofil Hałas / producent: nowymodel.org

Rajmund Teofil Hałas to klasyk, autor wielu ikon designu, sam w sobie stanowi must have.

Ten projekt jednak doceniam z jeszcze jednego powodu. Taboret wygląda jak pagoda lub brama pailou i śmiało wstawiłabym go do wnętrza w stylu chinoiserie (link – TUTAJ), który niezwykle cenię za jego wyrafinowanie oraz oczywiście za – Państwo wybaczą – etniczną proweniencję.

17a-lodz_design_festival_must_have_taboret_imugo_projekt_rajmund_teofil_halas_producent_nowymodel_meble_furniture_stool_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

DESIGN JEST WSZĘDZIE

16) Narzędzia do kopania Ergo Line / projekt: KABO & PYDO design studio / producent: Cellfast Sp. z o.o.

Dowód na to, że design jest wszędzie. W tym przypadku wyłożone jest to dosłownie łopatologicznie. I niech ktoś jeszcze kiedyś wspomni coś o prostocie konstrukcji cepa!

A propos, ostatnio w ręce wpadła mi książka o ogrodnictwie, w której udowodniono, że wiadro, kosa, grabie i inne utensylia do uprawy grządek też wymagają myśli konstruktorskiej i wpisują się w dizajny.

18c lodz_design_festival_must_have_dom_ogrod_narzedzia_do_kopania_ergo_line_projekt_kabo_pydo_design_studio_producent_cellfast_gardening_tools_house_and_garden_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

Narzędzia do kopania Ergo Line – crème de la crème dla działkowca.

18a lodz_design_festival_must_have_dom_ogrod_narzedzia_do_kopania_ergo_line_projekt_kabo_pydo_design_studio_producent_cellfast_gardening_tools_house_and_garden_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

18b lodz_design_festival_must_have_dom_ogrod_narzedzia_do_kopania_ergo_line_projekt_kabo_pydo_design_studio_producent_cellfast_gardening_tools_house_and_garden_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

 

17) Opakowanie Pralin jubileuszowych / projekt & producent: Cukiernia Sowa

Coś na osłodę.

To jest po prostu ładne. I na pewno dobre!

19a-lodz_design_festival_must_have_opakowanie_pralin_jubileuszowych_projekt_cukiernia_sowa_product_package_design_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

19b-lodz_design_festival_must_have_opakowanie_pralin_jubileuszowych_projekt_cukiernia_sowa_product_package_design_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

 

Zamknijmy ten post klamrą: to bardzo osobisty wpis. Bo i do designu mam taki stosunek. Co jednak najważniejsze, bardzo lubię się tym z Wami dzielić. A przed nami jeszcze wiele, dlatego miejcie oczy szeroko otwarte. Zawsze. Bo design jest wszędzie.

Ukłony (subiektywno-festiwalowe), Dagmara


 

Best regards (subjective & eventual), Dagmara

lodz_design_festival_must_have_opakowanie_pralin_jubileuszowych_projekt_cukiernia_sowa_product_package_design_ideas_polish_design_awards_forelements_blog

Zdjęcia / Pics: Łódź Design Festival & FORelements

MORE ON SNAPCHAT:

lodz_design_festival_must_have_opakowanie_pralin_jubileuszowych_projekt_cukiernia_sowa_product_package_design_ideas_polish_design_awards_forelements_blog